Lattes CV:  http://lattes.cnpq.br/9607381850711569
Media, Democracy, and Political Institutions – Lamide

Short CV:
Holds a B.A. in Communication from Fluminense Federal University (UFF), a master degree (2003), and a Phd (2007) from the Graduate Program in Communication at UFF. FAPERJ ECO/UFRJ Newly Doctored Fellow. Professor of the Department of Cultural and Media Studies.

Advising interests
1) Media and Sports
2)Television and Nationality
3)Popular Culture and Sports Celebrities   
4) Journalism and Politics  
5) Journalistic authority and identity   

Research Project 

Telejournalism, Sports, and Nationality
The main goal of this project  revolves around communicative strategies and narrative formats employed by telejournalism in order to affirm itself in relation to the mass public as an interpretative community responsible for reconfiguring the links between Nationalism, Politics, and Sports within the ongoing economic and cultural globalisation. 

Publications

1 – ROXO, Marco, SACRAMENTO, Igor. Intelectuais Partidos. Os Comunistas e as Mídias no Brasil. Rio de Janeiro, Epapers/FAPERJ, 2012.

2 – ROXO, Marco. Companheiros em Luta: A Greve dos Jornalistas de 1979. Niterói, Eduff, 2013.  ISBN: 978-85-228-0803-8 (impresso); 978-85-228-0802-1 (e-book).

3 – RIBEIRO, Ana Paula Goulart, SACRAMENTO, Igor e ROXO, Marco (orgs).  Televisão, História e Gêneros. Rio de Janeiro, Editora Multifoco, 2014. ISBN: 978-85-8273-897-9.

4 – ROXO, Marco e MOURÃO, Mônica. Jornalismo, Memória e Clientelismo: O pacto entre comunistas e Imprensa Conservadora no Brasil. In NAPOLITANO, Marcos, CZAJKA, Rodrigo e MOTTA, Rodrigo Patto Sá. Comunistas Brasileiros: Cultura Política e Produção Cultural.Editora UFMG, Belo Horizonte, 2013, pp. 251-270. ISBN: 978-85-7041-998-9

5 – ROXO, Marco. O Diabo e o Diploma: Como a Difamação do Passado pode ajudar no jornalismo do presente. In SACRAMENTO, Igor e MATHEUS, Letícia Cantarela. História da Comunicação: Experiências e Perspectivas. Rio de Janeiro, Mauad X, 2014, pp. 197-223. ISBN: 978-85-7478-599-8.

6 – ROXO, Marco. Além do Newsmaking: um olhar panorâmico para as pesquisas em jornalismo. In LERNER, Kátia e SACRAMENTO, Igor. Saúde e Jornalismo: interfaces contemporâneas. Rio de Janeiro, Editora Fiocruz, 2014, pp. 61-84. ISBN: 978-85-7541-454-5.

7 – ROXO, Marco. Bunda de malandro velho não se ajeita em calça Lee: o seriado Plantão de Polícia, a malandragem e a modernização dos jornais. In RIBEIRO, Ana Paula Goulart, SACRAMENTO, Igor e ROXO, Marco (orgs).  Televisão, História e Gêneros. Rio de Janeiro, Editora Multifoco, 2014, 236-270. ISBN: 978-85-8273-897-9.

8 – TROTTA, Felipe e ROXO, Marco. O gosto musical de Neymar: pagode, funk e sertanejo e o imaginário do popular bem sucedido. Revista Eco-Pós, v. 17, nº 3, 2014, pp. 1-12.

9 – ROXO, Marco. O jornalismo como etnia de graduados Profissionalismo, Sindicatos e ditaduras. Lumina, Vol.8 • n 2, 2014.

10 – ALBUQUERQUE, Afonso, ROXO, Marco. As Diretrizes Curriculares de Jornalismo e o modelo cartorial de ensino universitário. Questões Transversais, v. 3, nº 5, jan-jun/2015, p. 27-34.

Skip to content