Lattes CV: http://lattes.cnpq.br/2826493667924064
Centre of Studies on Mass Communication and Consumption
Short CV:
He holds a PhD in Communication and Culture from the Graduate Program in Communication at Federal University of Rio de Janeiro, and a master degree in Transnational Communication and Global Media from Goldsmiths College, University of London. He conducted postdoctoral research at London School of Economics and Political Science (LSE). Currently, he is a CNPQ Research Productivity Fellow level 2, a FAPERJ Young Scientist from Our State Fellow, and the coordinator of the CNPQ Mass Communication and Consumption Research Group (NEMACS).
Advising Interests:
Subjectivity production in digital platforms; processes of media acknowledgement; practises of media visibility creation; television studies and reality shows.
Research project
The research aims to investigate the role of the media, specially digital media platforms, in the production processes o a particular kind of intersubjective acknowledgement, named here as media acknowledgment. More specifically, the research aims to investigate how processes of identity formation and social validation are increasingly more dependent on neoliberal logics that pervade digital platforms.
Publications
CAMPANELLA, Bruno; BARROS, C. F. P. . Introdução do livro Etnografia e consumo midiático. In: Campanella, Bruno; Barros, Carla. (Org.). Etnografia e consumo midiático: Novas tendências e desafios metodológicos. 1ed.Rio de Janeiro: e-Papers, 2016, v. 1, p. 5-10.
CAMPANELLA, Bruno. The next Ronald Reagan? Celebrity, social entrepreneurism, and the case of Brazilian TV host Luciano Huck. In: Toby Miller. (Org.). The Routledge Companion to Global Popular Culture. 1ed.Abingdon: Routledge, 2015, v. 1, p. 397-406.
CAMPANELLA, Bruno ; Novas práticas, antigos rituais: A organização do cotidiano e as configurações de poder na mídia. REVISTA GEMInIS, v. 1, p. 8-12, 2014.
CAMPANELLA, Bruno. Celebridade, engajamento humanitário e a formação do capital solidário. Revista FAMECOS (Online), v. 21, p. 721-741, 2014.
CAMPANELLA, Bruno. Os estudos culturais no campo da comunicação no brasil: décadas de 1990 e 2000. In: Marialva Carlos Barbosa; Maria Berenice da Costa Machado; Igor Sacramento. (Org.). Panorama das comunicações e telecomunicações no Brasil: Memória. 1ed.Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, 2013, v. 4, p. 85-99.
CAMPANELLA, Bruno. Tirando as máscaras: o reality show e a busca pela autenticidade no mundo contemporâneo. E-Compós (Brasília), v. 16, p. 1-17, 2013.
CAMPANELLA, Bruno. Os olhos do grande irmão: Uma etnografia dos fãs do Big Brother Brasil. 1. ed. Porto Alegre: Editora Sulina, 2012. v. 1. 295p
CAMPANELLA, Bruno. O fã na cultura da divergência: Hierarquia e disputa em uma comunidade on-line. Contemporanea (UFBA. Online), v. 10, p. 474-489, 2012.
CAMPANELLA, Bruno. Visões do Cotidiano: Indivíduo e Sociedade no Big Brother Brasil. In: João Freire Filho. (Org.). A TV em transição: Tendências de programação no Brasil e no mundo. 1ed.Porto Alegre: Editora Sulina, 2009, v. , p. 173-196.