Lattes CV: http://lattes.cnpq.br/6712056969717022
Televisions – Research Centre on Television and New Media
Short CV:
Adjunct Professor of the Media Studies Department at UFF. Holds a PhD and a master degree in Communication from PPGCOM/UFF. She was a Visiting PhD Student (Sandwich Scholarship) at McGill University. Also, she holds a B.A. in Journalism from Pernambuco Federal University and conducted postdoctoral research at the Graduate Program in History at Rio de Janeiro State University (PPGH/UERJ). Previously, she worked as a professor and adjunct coordinator of the Journalism Department at FACHA, and was also a professor at Gama Filho University and the Communication Department at UERJ. She conducts research on audiovisual and new media, entertainment, media history, and new media languages.
Advising Interests:
– Study and analysis of television content
– Audiovisual and sound culture
– Cartoons and animation
– Audiovisual content for kids
– Non-hegemonic audiovisual content
– Non-central communication circuits
Research Project
The project aims to map television genres found at YouTube, in order to understand how this content relates to the platform and what are the main ongoing transformations of these genres. Moreover, the goal is to develop an analysis methodology consistent with the perception of YouTube as a space that collects a huge amount of content that is constantly updated. The corpus includes genres found in Brazilian television and the way they develop at YouTube Portuguese hubs.
Publications
BOOKS
HOLZBACH, A. D.; REIS, M. J. C. (Org.) . TeleVisões: reflexões para além da TV. 1. ed. Rio de Janeiro: E-Papers, 2018. v. 1. 210p .
HOLZBACH, A. D.. A invenção do videoclipe: a história por trás da consolidação de um gênero audiovisual. 1. ed. Curitiba: Appris, 2016. v. 1. 236p.
BOOK CHAPTERS
CAMPOS, C. ; HOLZBACH, A. D. . Internet e visibilidade: mapeamento de influenciadoras digitais negras e representatividade no YouTube. In: Jhessica Reia, Pedro Augusto P. Francisco, Bruna Castanheira de Freitas e Pedro N. Mizukami. (Org.). Da televisão ao YouTube: influenciadores, audiência e normas. 1ed.Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2019, v. 1, p. 93-112.
HOLZBACH, A. D.. MTV and the Remediation of FM Radio. In: Morten Michelsen, Mads Krogh, Steen Kaargaard Nielsen, Iben Have. (Org.). Music Radio. 1ed.New York: Bloomsbury, 2018, v. , p. 1-2.
FALCÃO, T. ; HOLZBACH, A. D. . É hora de aventura! Notas para uma discussão teórica acerca dos desenhos animados. In: Ariane Holzbach; Mayka Catellano. (Org.). TeleVisões: reflexões para além da TV. 1ed.: E-Papers, 2018, v. 1, p. 175-194.
DORNELLES, W. S. ; HOLZBACH, A. D. . Representação negra nos desenhos animados no Brasil pós-colonial. In: Chalini Torquato Gonçalves de Barros; Fernanda Ariane Silva Carrera. (Org.). Mídia e Diversidade: caminhos para reflexão e resistência. 1ed.João Pessoa: Xeróca, 2018, v. 1, p. 411-430.
HOLZBACH, A. D.; VASCONCELLOS, R. R. . É comida? O papel social dos suplementos alimentares. In: Marcelo Garson e Shirley Torquato. (Org.). Alimentação e Ciências Sociais: perspectivas contemporâneas. 1ed.Rio de Janeiro: Autografia Editora, 2018, v. 1, p. 1-16.
HOLZBACH, A. D.; SANTOS, M.; EVANGELISTA, S.; OLIVEIRA, T. . Heavy Metal X Funk: disputas de gênero na cultura pop a partir do canal Mamilos Molengas. In: Simone Pereira de Sá; Rodrigo Carreiro; Rogerio Ferraz. (Org.). Cultura pop. 1ed.Salvador: EDUFBA, 2015, v., p. 131-150.
PAPERS
HOLZBACH, A. D.; DORNELLES, W. S. Definição pela exclusão: apontamentos iniciais sobre os limites conceituais dos programas infantis. MÍDIA E COTIDIANO, v. 14, p. 117-132, 2020.
HOLZBACH, A. D.; NANTES, J. D.; FERREIRINHO, G. . Existe espaço para as crianças na televisão! A presença da programação infantil na TV aberta mundial. COMUNICACAO, MIDIA E CONSUMO (ONLINE), v. 17, p. 244-267, 2020.
OLIVEIRA, T. ; HOLZBACH, A. D.; GROHMANN, R. ; TAVARES, C. . E se os editores de revistas científicas parassem? A precarização do trabalho acadêmico para além da pandemia. REVISTA CONTRACAMPO, v. 39, p. 2-14, 2020.
HOLZBACH, A. D. Eles cresceram tão rápido: o Cartoon Network em diálogo com o desenho brasileiro Irmão do Jorel. MATRIZES (ONLINE), v. 13, p. 211-229, 2019.
Melo da Silva, C.; HOLZBACH, A. D. . Espectatorialidade comentada no YouTube: um estudo comparado sobre a recepção de webséries. REVISTA GEMINIS, v. 9, p. 40-51, 2019.
HOLZBACH, A. D. Para pequenos grandes espectadores: a produção televisiva brasileira direcionada a crianças pequenas a partir do caso da Galinha Pintadinha. E-COMPÓS (BRASÍLIA), p. 1-22, 2018.
HOLZBACH, A. D. A categoria Video of the Year do VMA como construtora das convenções do videoclipe. REVISTA FAMECOS (ONLINE), v. 24, p. 24311, 2017.
HOLZBACH, A. D. A comida como chef de um formato televisivo: MasterChef Brasil versus MasterChef Colômbia. COMUNICACAO, MIDIA E CONSUMO (ONLINE), v. 14, p. 131, 2017.
SILVA, C. M. ; HOLZBACH, A. D. Eles chegaram como uma bola de demolição: YouTube, spoofs e o videoclipe Wrecking Ball. Temática – Revista eletrônica de publicação mensal, v. 1, p. 97-113, 2017.
HOLZBACH, A. D. Ôôhhh tempinho bom!!?: Videoclipes no Youtube e a reconfiguração do rock nacional dos anos 80. Logos (UERJ. Impresso), v. 22, p. 36-53, 2015. http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/view/19553
HOLZBACH, A. D.; SANTOS, M.; EVANGELISTA, S.; OLIVEIRA, T. Heavy Metal X Funk: disputas de gênero na cultura pop a partir do canal Mamilos Molengas. In: Simone Pereira de Sá; Rodrigo Carreiro; Rogerio Ferraz. (Org.). Cultura pop. 1ed.Salvador: EDUFBA, 2015, v, p. 131-150.
HOLZBACH, A. D.. O Video Music Awards e a consolidação do videoclipe como gênero. Revista Fronteiras (Online), v. 16, p. 91-103, 2014. http://revistas.unisinos.br/index.php/fronteiras/article/view/fem.2014.162.03
HOLZBACH, A. D. Convergência na cultura musical: O videoclipe como sintoma da “revolução” analógica dos anos 80. Contemporânea (UFBA. Online), v. 12, p. 340-359, 2014. http://www.portalseer.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/viewFile/9955/8816
HOLZBACH, A. D.. MTV: a remediação da rádio FM na construção de um canal musical de televisão. Galáxia (São Paulo. Online), v. 12, p. 265-278, 2012. http://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/10354/9459
HOLZBACH, A. D.. 007 a favor do videoclipe: as sequências de abertura dos filmes de James Bond como experiência sonora e visual. In: Simone Pereira de Sá e Fernando Morais da Costa (orgs). (Org.). Som + Imagem. 1ed.Rio de Janeiro: 7 Letras, 2012, v. , p. 125-142.
HOLZBACH, A. D. O Gorillaz é uma banda “de mentira”? Uma discussão sobre o papel das bandas virtuais na música massiva. E-Compós (Brasília), v. 13, p. 1-17, 2010.
SA, Simone Pereira de; HOLZBACH, A. D. #u2youtube e a performance mediada por computador. Galáxia (São Paulo. Online), v. 10, p. 146-160, 2010. http://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/3429/3294
HOLZBACH, A. D.; Marildo José Narcolini. Videoclipe em tempo de reconfigurações. Revista FAMECOS (Online), v. 1, p. 50-56, 2009. http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/viewFile/5841/4235