Lattes CV:  http://lattes.cnpq.br/9591194886381671
Concentration: Communication Aesthetics and Technologies
Research group: MiDICom – Research Group in Digital Media, Identity, and Communication

Short CV:
Professor of the Graduate Program in  Communication  and  the Cultural and Media Studies Department at Fluminense  Federal  University (UFF) . Holds a PhD and   a master degree in Communication from PPGCOM-UFF, where she also conducted her post-doc studies as  a CAPES Postdoctoral Fellow researcher. She was  also a Visiting Post-doc at the  Department of Art History and Communication Studies at McGill University (2019). She holds a B.A. in Languages and Literature (Portuguese-English) from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Currently, she is the  leader  of the MiDICom (Digital Media, Identity, and Communication) UFF / CNPq research group. Her research interests include dynamics of online identities  construction, performance disruptions, and electronic music scenes.

Advising Interests:
Identity; social media platforms; performance; electronic music; consumption.

Research Project
Social Media sites (SRSs) became a relevant space for contemporary communication and identity construction practises. Musical content – such as video clips, music lyrics, and gig pictures – are frequently appropriated by social actors  at these platforms as a means of personal expression, of self presentation performance trough taste and sociability. Based on a qualitative approach, this study aims at investigating how  “music”, a discursive category considered abstract and intangible,  materialises itself through texts, images, and sounds within such environments and what are the meanings of their appropriation for the presentation of the self as  performance.

Publications

  1. SÁ, Simone. ; POLIVANOV, B. B. . DJ Jesus Luz?! Controvérsias, capital subcultural e performance de gosto em uma cena de música eletrônica. Revista FAMECOS (Online), v. 23, p. ID20971-ID20971, 2016.
  2. Melina Santos ; POLIVANOV, B. B. . ?Mar de camisas pretas?: camisas de bandas como mediadoras de sentidos e experiências na cena do heavy metal. Logos (UERJ. Impresso), v. 22, p. 71-83, 2016.
  3. SÁ, Simone. (Org.) ; POLIVANOV, B. B. (Org.) ; EVANGELISTA, Simone (Org.) . Música, som e cultura digital: perspectivas comunicacionais brasileiras. 1. ed. Rio de Janeiro: E-papers, 2016. v. 1. 228p .
  4. POLIVANOV, B. B.; SANTOS, Deborah . Términos de relacionamento e Facebook: desafios da pesquisa etnográfica em sites de redes sociais. In: Bruno Campanella; Carla Carros. (Org.). Etnografia e consumo midiático: novas tendências e desafios metodológicos. 1ed.Rio de Janeiro: E-papers, 2016, v. 1, p. 179-198.
  5. José Claudio Castanheira ; POLIVANOV, B. B. ; MAIA, Alessandra . Topografias eletrônicas: por uma noção de materialidades em mídias digitais. In: Simone Pereira de Sá; Beatriz Polivanov; Simone Evangelista. (Org.). Música, som e cultura digital: perspectivas comunicacionais brasileiras. 1ed.Rio de Janeiro: E-papers, 2016, v. 1, p. 131-145.
  6. POLIVANOV, B. B.; SANTOS, Deborah . Identidade e subjetividade na cultura digital: apontamentos sobre performatização de si em sites de redes sociais. In: Fátima Regis; Alessandra Maia; Marianna Ferreira Jorge. (Org.). Performance, corpo e subjetividade nas práticas de comunicação contemporâneas.. 1ed.Porto Alegre: Sulina, 2016, v. 1, p. 163-186.
  7. José Claudio Castanheira ; POLIVANOV, B. B. ; MAIA, Alessandra . Does code dream of stuff? Dinâmicas materiais em mídias digitais. In: XXV Compós, 2016, Goiânia. Anais do XXV Encontro Anul da Compós. Goiânia: Compós, 2016. v. 25. p. 1-21.
  8. EVANGELISTA, Simone ; POLIVANOV, B. B. . Construções Identitárias Periféricas na Rede: as It Girls das Favelas Cariocas no Instagram. In: XXXIX Congresso da Intercom, 2016, São Paulo. Anais do XXXIX Congresso da Intercom. São Paulo: Intercom, 2016. v. 39. p. 1-15.
  9. EVANGELISTA, Simone ; POLIVANOV, B. B. . FUNK E MCDONALD?S: CONSUMIDORES E DISPUTAS SIMBÓLICAS DE VALOR A PARTIR DA CAMPANHA “NOVINHOS CHEDDAR”. In: VI COMUNICON, 2016, São Paulo. Anais do VI COMUNICON. São Paulo: ESPM, 2016. v. 6. p. 1-15.
  10. POLIVANOV, B. B. ; Lucas Waltenberg . SYNTHETICA: reflexões acerca da (i)materialidade da música em álbuns-aplicativo. Galáxia(São Paulo. Online), v. 29, p. 262-275, 2015. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/19291.
  11. POLIVANOV, B. B. ; Personas no Facebook e consumo da afiliação: percepções sobre (des)encaixes entre selves on e off-line. Revista Organicom, v. 12, p. 225-235, 2015. Disponível em: http://www.revistaorganicom.org.br/sistema/index.php/organicom/article/view/877.
  12. POLIVANOV, B. B. ; Dinâmicas identitárias em sites de redes sociais: estudo com participantes de cenas de música eletrônica no Facebook. 1. ed. Rio de Janeiro: Multifoco, 2014. v. 1. 238p .
  13. PEREIRA, V. A. ; POLIVANOV, B. B. Conversações em rede em um mercado inteligente. Líbero(FACASPER), v. 17, p. 127-138, 2014. Disponível em: http://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/12/12-Vinicius-e-Beatriz.pdf.
  14. POLIVANOV, B. B. ; Apropriações de Sites de Redes Sociais em Cenas de Música Eletrônica: Distinção, Sociabilidade e Marcas Identitárias. Interin(UTP), v. 17, p. 96-116, 2014. Disponível em: http://interin.utp.br/index.php/vol11/article/viewFile/354/pdf.
  15. POLIVANOV, B. B. ; Reapropriações do conceito de comunidade na contemporaneidade. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, v. 11, p. 110-120, 2014.
  16. POLIVANOV, B. B. ; Etnografia virtual, netnografia ou apenas etnografia? Implicações dos conceitos. ESFERAS– Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro Oeste, v. 2, p. 61-71, 2013. Disponível em: http://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/viewFile/4621/3243.
  17. SÁ, Simone. ; POLIVANOV, B. B. . Presentificação, vínculo e delegação nos sites de redes sociais. Comunicação, Mídia e Consumo(São Paulo. Impresso), v. 9, p. 13-36, 2012. Disponível em: http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/341.
  18. SÁ, Simone. ; POLIVANOV, B. B. . Auto-reflexividade, coerência expressiva e performance como categorias para análise dos sites de redes sociais. Contemporânea(UFBA. Online), v. 10, p. 574-596, 2012. Disponível em: http://www.portalseer.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/6433.
Skip to content